Jogi és közigazgatási aktualitások, érdekességek, elemzések mindenkinek

Dr. Bujdosó András jog és közigazgatás

Dr. Bujdosó András jog és közigazgatás

AZ ELEKTRONIKUS ÜGYINTÉZÉSEKET ÉRINTŐ FONTOS VÁLTOZÁSOK

2020. december 17. - Dr. Bujdosó András jog és közigazgatás

128613588_2067160380081065_8659396783357407350_n.png

 

https://www.facebook.com/bujdosoandraslaw

Az alábbiakban az elektronikus ügyintézést, illetve bizonyos elektronikus lehetőségeket érintő fontos aktualitásokat, újdonságokat gyűjtöttem össze, olyanokat, amelyek közül egy vagy akár több is bizonyára sokakat érinthet. Az alábbi témák érintik a mobilfizetéseket, egyes postai szolgáltatásokat, az online számlák világát, valamint a személyi igazolványokat, a gépjármű-felelősségbiztosítást és az ügyintézési terminálok (kioszkok) új rendszerét.

SZEMÉLYI IGAZOLVÁNYOK, GÉPJÁRMŰ-FELELŐSSÉGBIZTOSÍTÁS, ÜGYINTÉZÉSI KIOSZKOK

November 26-án kihirdetésre került az egyes törvényeknek nyilvántartásokkal és elektronikus ügyintézéssel összefüggő módosításáról szóló 2020. évi CXXI. törvény, amely több fontos újítást tartalmaz, többek között a személyi igazolványok, a gépjármű-felelősségbiztosítás és az ügyintézési terminálok (kioszkok) új rendszere vonatkozásában is.

A törvény kapcsán a személyiadat-, és lakcímnyilvántartás és az okmány-nyilvántartások átalakításához kapcsolódik a személyazonosító igazolványok részleges megújítása. Ez azért szükséges, mert az Európai Unió az uniós polgárok személyazonosító igazolványai vonatkozásában egységes, 2021 augusztusában hatályba lépő szabályozást vezetett be

Az Európai Unió által meghatározott követelményeknek – néhány formai elemtől eltekintve – a Magyarországon 2016-ban bevezetett, chippel felszerelt, az Unióban a legkorszerűbbek közé tartozó elektronikus személyazonosító igazolvány lényegében megfelel. Az uniós szabályozás lényeges eleme ugyanakkor, hogy a személyazonosító igazolványon lévő chipnek kötelezően tartalmaznia kell a birtokos arcképén kívül annak ujjnyomatát is

Magyarországon az ujjnyomatnak a személyazonosító igazolványon való elhelyezése eddig opcionális volt, arra senki nem volt köteles; az uniós szabályozás alapján azonban a 2021. augusztus 2-án vagy azt követően indított, személyazonosító igazolvány kiadása iránti eljárás esetén csak olyan személyazonosító igazolvány adható majd ki, amely ujjnyomatot is tartalmaz. Ez alól csak a 6 év alatti gyermekek és az ujjnyomat adására fizikailag képtelen személyek mentesülnek.

A másik lényeges változás, hogy megszűnik a határozatlan időre kiadott személyazonosító igazolvány. Az uniós szabályozás értelmében ugyanis tároló elemet (chipet) nem tartalmazó okmány kiadására már nem lesz lehetőség. A 70. életévet betöltött jogosult kérheti, hogy részére a kiállítás napjától számított 10 éves érvényességi idejű személyazonosító igazolvány kerüljön kiállításra.

Az állampolgárok életét könnyítő változások bevezetésére kerül sor a gépjármű-igazgatás területén is. A módosítások alapján a járműnyilvántartás szakrendszere automatikus informatikai adatkapcsolat útján lesz képes meggyőződni a biztosítás megkötéséről, így az ügyfélnek az eljárás során nem kell a jövőben igazolnia a felelősségbiztosítás meglétét.

Az elektronikus ügyintézés elterjedését és az informatikai eszközök közigazgatási felhasználását segíti végül az ügyintézési termináloknak – KIOSZK-ként működő elektronikus ügyintézési pontoknak – a törvény szabályai alapján történő kialakítása. A KIOSZK létrehozásának célja, hogy a személyes ügyintézés céljából az okmányirodában megjelent személy – mintegy az ügyintéző helyett – a KIOSZK segítségével legyen képes ügyintézésre

A törvény rendezi a KIOSZK eljárásjogi státusát. A KIOSZK – működését tekintve – átmenetet képez az elektronikus ügyintézés és a személyes ügyintézés között, egyfajta ,,hibrid" megoldást alkot. A törvény előterjesztői indokolása szerint a Kormány tervei alapján e szabályrendszer keretei között egyre több és több KIOSZK jelenik meg az ország különböző pontjain, és ezek fokozatosan egyre több ügy intézését teszik majd lehetővé, hivatalnokok közreműködése nélkül.

A törvény lehetőséget biztosít továbbá arra, hogy ügyfélkapu regisztrációt – a pénzintézetek előtt már ismert módon – az ügyfél videochates technológia útján is igényelhesse. Az adatok biztonsága érdekében kizárólag az a csatorna elfogadott, amelyet a Kormány által meghatározott szerv (a tervek szerint: a 1818 Kormányzati Ügyfélvonal) biztosít.

A törvény itt érhető el: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=222982.392103

A törvény egységes javaslattervezetéhez készített előterjesztő indokolás itt érhető el: https://www.parlament.hu/irom41/13262/13262ind03.pdf

AZ ELEKTRONIKUS LEHETŐSÉGEK KITERJESZTÉSE A POSTÁN

Pontosabb, gyorsabb értesítést tesz lehetővé a digitális postai rendszer a papíralapúnál, ezért hamarosan két regisztrált postai küldemény, a tértivevény és az ajánlott levél is bekerül az elektronikusan támogatott szolgáltatások körébe. Papír helyett elektronikus kézbesítési visszaigazolás érkezik januártól a tértivevényes levél kézbesítéséről, emellett már elektronikusan is feladható a tértivevényes és az ajánlott levél.

A társaság a levélkézbesítés digitalizációját három évvel ezelőtt kezdte, ennek eredménye, hogy az összes, mintegy nyolcezer kézbesítő PDA-eszközt kapott és nagyjából háromezer hordozható nyomtatót is kiosztottak. A postákra összesen négyezer digitális aláíró padot telepítettek. A PDA-kkal be lehet olvasni az e-személyik adatait, biztonságosan tárolhatók rajta a társasházak kapukódjai vagy éppen az online rögzített meghatalmazások, így a meghatalmazottnak nem kell papírral bajlódnia az átvételkor. A készülékeknek segélyhívó funkciója is van, mellyel a kézbesítők tudnak jelezni szükség esetén.

A digitális fejlesztések következő lépcsőfoka idén júliusban következett, azóta kötelező a közigazgatásban a hivatalos iratokat elektronikus információkkal együtt feladni. A papírhasználat mellőzésén túl ennek az is előnye, hogy a posta sokkal gyorsabban, hatékonyabban dolgozhatja fel az elektronikus adatokkal érkezett küldeményeket. A hivatalos iratok postaköltségeit gyakorlatilag száz százalékban átutalással rendezik az ügyfelek.

A digitális rendszer pontosabb, gyorsabb értesítést tesz lehetővé a papíralapúnál, az ilyen típusú modernizáció ma már általános a nemzeti postáknál. A Magyar Posta annyival lépett előbbre, hogy nemcsak az ajánlott és a tértivevényes, hanem a közönséges küldemények egy részét is PDA-val kézbesítik.

A jövő év eleji változással tehát két regisztrált postai küldemény, a tértivevény és az ajánlott levél is bekerül az elektronikusan támogatott szolgáltatások körébe. Az ajánlott levél feladásnál a posta azt igazolja, hogy átvette a küldeményt, míg a tértivevénynél a kézbesítést követően vissza is jelez a feladónak, ha azt kézhez kapta a címzett. A feladáshoz, illetve a visszaigazoláshoz használt papírszelvények lesznek kiválthatók a digitális adatrögzítéssel. Ily módon a kézbesítő PDA eszközén tanúsítható az átvétel ténye, a feladó pedig e-mailen vagy a posta webes alkalmazásában, az ePostakönyvben kapja meg a visszaigazolást a tértivevényes leveleknél.

Nem lesz kötelező, aki szeretné, továbbra is választhatja a papíralapú eljárást. Igaz, hatvan forintos felár ellenében, mégpedig azért, mert a postának többletterhet jelent, ha nem digitálisan jelenik meg a rendszerben a küldemény, ekkor ugyanis a postai munkatársaknak feladáskor rögzíteniük kell az adatokat. A tértivevényes küldeményeknél a feladó kérheti a papír alapú visszaigazolást is, ebben az esetben azt a posta az elektronikus kézbesítési adatok alapján állítja ki.

Bővebben: https://magyarnemzet.hu/gazdasag/januartol-uj-kenyelmi-szolgaltatast-vezet-be-a-magyar-posta-9027761/

VÁLTOZÁSOK A MOBILFIZETÉSEKNÉL

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által előkészített egyik most elfogadott, de még ki nem hirdetett törvény alapján változik a mobilfizetéssel elérhető közterületi parkolás, az autópálya használati díj, illetve az útdíj megfizetésének eddigi gyakorlata annak érdekében, hogy a készpénzkímélő, elektronikus fizetési szolgáltatások széles körben elterjedjenek.

Az egyes közszolgáltatások egységes elektronikus értékesítéséről szóló törvény alapján a jövőben nem kell megfizetni az elektronikus értékesítést terhelő úgynevezett kényelmi díjat.

A törvény emellett kialakítja a mobil fizetési platform új, koncessziós rendszerben történő üzemeltetésének rendszerét. Jelenleg a „mobilfizetést”, vagyis az országosan egységes, mindenki számára elérhető elektronikus közszolgáltatás-vásárlást egy állami tulajdonú gazdasági társaság, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. biztosítja. A törvény egy koncessziós rendszert vezet be, így a mobil fizetési platform üzemeltetését meghatározott időre a koncessziós pályázat nyertese végezheti majd. Ennek érdekében meghatározza többek között a koncessziós pályázat kiírására jogosultakat, a koncesszió időtartamát, és rögzíti a koncesszió nyertesének fő kötelezettségeit.

A törvény szerint a koncessziós pályázat nyertese nem végezhet „kiskereskedelmi” tevékenységet, csak a platform üzemeltetését biztosítja, vagyis a „nagykereskedelmi” feladatokat továbbra is egy piaci szereplő látja el a viszonteladói hálózaton keresztül.

A koncessziós eljárás 2021-ben kezdődhet meg és annak lezárását követően várhatóan 2022-ben indulhat az új modell szerinti működés. A tervek szerint a koncessziós eljárás lezárásáig a mobilfizetéssel elérhető közterületi parkolás, az autópálya használati díj, az útdíj, illetve a közlekedési közszolgáltatások elektronikus megvásárlása a jelenlegi rendszerben, működik.

A vonatkozó kormányzati közlemény itt érhető el: https://kormany.hu/hirek/megszunhet-a-kenyelmi-dij-a-mobilfizeteseknel

A törvény itt érhető el: https://www.parlament.hu/irom41/13957/13957-0012.pdf

A PAPÍRSZÁMLÁK KORÁNAK VÉGE

Véget vet a papírszámlák korának az egyik legújabb adóügyi fejlesztés, az a vállalkozás pedig, amely a papírszámláról elektronikus számlázásra tér át, számlánként akár hétszáz forintot is spórolhat. 2021-ben ez minden vállalkozásnak gyakorlatilag egyetlen kattintással elérhető lesz, hiszen jövőre az adóhivatalba küldött online számlaadatok az erre irányuló jelzés esetén egyben elektronikus számlaként is funkcionálhatnak. Az új fejlesztés véget vethet a papír és pdf számlák korának.

Az online számla ezzel az adótanácsadók kezdeményezésére egy olyan funkcióval bővül jövőre, amely forradalmasíthatja, és jelentősen olcsóbbá teheti a számlázást. Az úgynevezett Online Számla 3.0-ban megjelenő új szolgáltatás lényege, hogy a vállalkozó az egyébként is szükséges adatszolgáltatási kötelezettségét a teljes elektronikus számla megküldésével is teljesítheti.

Ebben az esetben az adatszolgáltatás az elektronikus számla is egyben, a vállalkozó számlázó programjának mindössze annyi feladata van, hogy ezt az adatküldéskor jelölje. Az adótanácsadók számításai szerint számlánként hétszáz forint spórolható meg azzal, hogy a vállalkozásokat az átállás miatt nem terheli a számla papírtömbbe történő kiállításának vagy kinyomtatásának, a postázásnak és az adatrögzítésnek a költsége.

Az új elektronikus számlázási megoldás a pdf számlánál is sokkal egyszerűbben kiállítható és kezelhető. Az adótanácsadók szerint a vevők, vagyis a számlát befogadó vállalkozások még többet nyerhetnek; számlánként négy percnyi időt takaríthatnak meg. A gazdaságban leggyakrabban használt azonosítók (például szerződés-, megrendelés-, szállítólevélszám) is opcionálisan kitölthetők az adatstruktúrában, ezzel a számlák automatikusan és könnyen feldolgozhatóvá válnak vevői oldalon. Mivel az elektronikus számlázáshoz a vevőnek hozzá kell járulnia, az egyszerűség, a megspórolható idő és költség nyomós érv lehet a döntés meghozatala során.

2021-ben válik teljessé az online számlázás abból a szempontból is, hogy ekkortól már minden számlát, még a magánszemélyek részére kiállítottakat is, lát majd az adóhivatal. Az online számlázás kiterjesztése a mellett, hogy nagy horderejű lépés a feketegazdaság elleni küzdelemben, több, az Európai Unióban egyedülálló, adóhivatali szolgáltatást is lehetővé tesz, így például az adatszolgáltatással megvalósuló elektronikus számlázást, és az áfabevallási tervezetek hivatali kiajánlását.

A fenti adóügyi újítás egyszerű használatát biztosító részletszabályokon jelenleg dolgozik a Pénzügyminisztérium, az erről szóló rendelet a közlemény szerint még az idén megjelenik.

A vonatkozó kormányzati közlemény itt érhető el: https://kormany.hu/hirek/jovore-veget-erhet-a-papirszamlak-kor

https://www.facebook.com/bujdosoandraslaw

***

A Petőfi Rádió által is közzétett egyik saját dalom, a járvány alatti kitartásért; ha van kedved, hallgass bele! Vigyázzunk magunkra és egymásra!

süti beállítások módosítása